Gode og riktige dekk til sesong og kjøreforhold er avgjørende
Som sjåfør er du pliktig å sørge for at kjøretøyet er riktig skodd til kjøreforholdene.
Foruten bestemte frister for piggdekk, er det ingen satte rammer for når du må ha sommerdekk og når du må ha vinterdekk på bilen.
Det er derfor opp til deg selv å avgjøre når dekkskiftet skal skje.
Mange er for sent ute til å få på riktige dekk til kjøreforholdene, noe som har en stor påvirkning på gripeevnen og skaper farlige situasjoner på veien.
Bruk av sommerdekk på vinterføre eller omvendt
Dersom man ikke har helårsdekk, skifter de fleste dekk på bilen to ganger i løpet av året. Selv om vær og kjøreforhold tillater det, er det fort gjort at man utsetter dekkskiftet. Det er opp til deg selv å avgjøre når du skal skifte dekkene, men det kan fort bli farlig om man ikke gjør dette etter sesongen og kjøreforholdene. Riktige dekk har stor betydning for hvor godt veigrep du har.
Sommerdekk er tilpasset tørre og våte forhold
De fleste sjåfører er klar over viktigheten av å ha vinterdekkene på bilen allerede fra første snøfall. Dekkprofilen til sommerdekk er tilpasset og utviklet for tørre og våte kjøreforhold, noe som gir bedre sikkerhet på veien om sommeren. Mønsteret på sommerdekkene er designet for å samle vann og transportere det bort fra dekket, slik at risikoen for å få vannplaning minimeres. Sommerdekk har ikke egenskapene til å takle vinterføre og glatte veier, da det ikke er nok gripeevne i denne typen dekk.
Vinterdekk har en dekkprofil som er tilpasset glatt føre
Dekkprofilen og gummisammensetningen til vinterdekk er tilpasset de kjøreforholdene som er om vinteren, og gir økt trekkraft og kortere bremselengde. Ved kjøp av nye vinterdekk bør man se etter snøflak-symbolet, som betegner at dekket er egnet om vinteren.
For at vinterdekk skal forbli fleksibelt når det er kuldegrader, er gummisammensetningen mykere enn i sommerdekk. Bruk av vinterdekk om sommeren er derfor direkte farlig. Fordi piggfrie vinterdekk har en annen type gummi enn sommerdekk, blir dekkene for myke i sommervarmen. Dette gjør at gripeevnen svekkes, i tillegg til at rullemotstanden økes, noe som har en negativ effekt på drivstofforbruket.