Unormal slitasje av karosseri og lakk
Mindre skader og slitasje enn det som er beskrevet nedenfor anses som normal slitasje og er derved ikke gjenstand for påkost.
Riper / subbeskader
- Riper, oppskrapninger og subbeskader som ikke kan rubbes og poleres bort.
- Riper og oppskrapninger i nedre del av kanal/støtfanger i kunststoff, både lakkerte og ulakkerte, som er større enn 2 cm i lengde eller diameter.
Bulker / sprekkdannelser
- Karosserideler/støtfanger o.l. ute av posisjon eller skadet innfesting.
- Riper, oppskrapninger og bulker med lakkskade inn til grunnmaterialet.
- Bulk over 25 mm personbil/ 35 mm varebil.
- Mer enn 2 mindre bulker per karosseridel/panel.
- Ulakkerte/lakkerte kunststoffkompo- nenter med krakelering/sprekkdannelser eller deformasjon.
Lakkblærer / lakkslipp
- Lakkblære/rustdannelse hvor det er brudd i lakkoverflate.
Korrosjon / oksydasjon
- Åpne sår i lakkoverflate med korrosjon/ oksydasjon i grunnmaterialet.
Logo / dekor
- Logo og dekor som ikke er fjernet ved innlevering.
- Skjemmende fargenyanser etter fjerning av dekor/logo.
Reparasjonsarbeid utført av andre enn verksted godkjent av eier/utleier
- Dårlig tilpasninger i karosseriåpninger og kanter eller ujevn grunnflate.
- Skjemmende fargenyanser etter omlakkering.
- Synlige sliperiper, lakksig og/eller matte partier «appelsinskall» i lakk.
Relaterte veiledninger og dokumentasjon
- Viking Kontroll vilkår og betingelser
Kontrollene og testene beskriver bilens tilstand på testtidspunktet med det utstyret som er i bilen. Punktene under anmerkninger beskriver feilene som er funnet, og skal...
- Krav til bruk, service og vedlikehold av leasingbil i leieperioden
Du kan unngå å måtte betale for unormal slitasje ved å behandle bilen på en normalt pen måte, og ved å reparere eventuelle skader og bulker fortløpende. Utleier/eier kan...